Konspekt lekcji matematyki
KLASA IV
TEMAT: Obliczenia kalendarzowe i zegarowe.
Środki dydaktyczne
Zegar ścienny, klepsydra, budzik, zegarek elektroniczny, obrazek przedstawiający zegar słoneczny.
Kartki z terminarza
Metody - praca w grupach
Uczniowie podejmują działania przy których
-korzystają z zegara i kalendarza
-odczytują i zapisują daty i godziny
-określają termin rozpoczęcia i zakończenia pewnych czynności oraz czas ich trwania
Osiągnięcia
-Uczniowie potrafią określić w odpowiednich jednostkach czas pomiędzy dwoma zdarzeniami
Krótki opis lekcji
W czasie lekcji uczniowie podejmują działania przy których korzystają z zegara i kalendarza, odczytują i zapisują daty i godziny, określają termin rozpoczęcia i zakończenia pewnych czynności oraz czas ich trwania. Uczniowie korzystali na lekcji z takich pomocy jak zegar, klepsydra, budzik, kalendarz. Uczniowie pracowali w grupach, grupy miałyby się wcielić w różne osoby np. uczeń , dyrektor firmy, nauczyciel, lekarz- grupa przygotowała terminarz danej osoby oraz pytania dotyczące jej rozkładu dnia np: Ile godzin dana osoba pracuje, ile godzin poświęca na daną czynność itd. W ten sposób dzieci uczyły się notować rozkład dnia w terminarzu, porównywać plany z rzeczywistym rozwojem wydarzeń oraz obliczać czas. Chętni uczniowie mogą przygotować referat na temat jak dawniej mierzono czas, na temat kalendarza, roku przystępnego, kalendarza stuletniego itp. Może to być wykorzystane na kolejnej lekcji dotyczącej czasu.
PRZEBIEG LEKCJI
Wstęp lekcji
Przywitanie uczniów
Powiedz coś miłego osobie stojącej obok np. ładny masz uśmiech lub ładnie dziś wyglądasz.
Sprawdzenie zadania domowego
Sprawdzenie listy obecności
Wprowadzenie w temat
Przypomnienie jednostek czasu
Pytanie nauczyciela: Jakie znacie jednostki czasu?
Uczniowie wymieniają znane jednostki czasu np. Godzina, minuta
Nauczyciel uporządkowuje wiadomości uczniów
Zapisanie notatki do zeszytu
Podstawową jednostką czasu jest sekunda s
Inne jednostki to minuta (min) trwa 60 sekund
Godzina trwa 60 minut
Doba ((h lub godz) trwa 24 godziny
Tydzień trwa 7 dni
Miesiąc trwa 29, 30, 31 dni
Rok
Wiek 100 lat
Część główna lekcji
1.Nauczyciel zadaje pytanie Co służy do mierzenia czasu?
Nauczyciel pokazuje przyniesione pomoce
Zegar ścienny, klepsydra, budzik, zegarek elektroniczny, obrazek przedstawiający zegar słoneczny.
2. Uczniowie porównują różne urządzenia służące do mierzenia czasu dawniej i dziś np.: zegar słoneczny, klepsydra, zegar elektroniczny.
4. Uczniowie odczytują czas ustawiany przez nauczyciela na zegarze.
5. Uczniowie rozszyfrowują daty i godziny zapisane w różny sposób np
- 03.07.1987
- 1992.11.23
- 2.XII.1975
- 02.04.00
- 17.03.89
- 7.50
oraz uczą się samodzielnie je odczytywać i zapisywać
6.Podział uczniów na 4 grupy, uczniowie mają wcielić w różne osoby np. uczeń , dyrektor firmy, nauczyciel, lekarz- grupa przygotowuje terminarz danej osoby oraz pytania dotyczące jej rozkładu dnia np: Ile godzin dana osoba pracuje, ile godzin poświęca na daną czynność itd. W ten sposób dzieci uczą się notować rozkład dnia w terminarzu, porównywać plany z rzeczywistym rozwojem wydarzeń oraz obliczać czas.
GRUPA 1 UCZEŃ
GRUPA 2 NAUCZYCIEL
GRUPA 3 DYREKTOR FIRMY
GRUPA 4 LEKARZ
Grupy przekazują sobie kartki z terminarza i odpowiadają na zadane przez inną grupę pytania.
Zadania
Uczniowie potrafią określić czas trwania audycji, podróży, zajęć pozalekcyjnych itp. Np.
- pociąg wyruszył o 8.30 i dotarł na miejsce o 12.40 Ile trwała podróż ?
- Audycja zaczęła się kwadrans po jedenastej i trwała godzinę i 20 min. O której się zakończyła?
- Janek wyjechał na wakacje 3 lipca i wrócił 27 sierpnia. Ile dni spędził poza domem?
- Określić jaki dzień i godzina będzie za 137 godzin?
- Ile przeżyliście do tej pory lat, dni, tygodni?
Część końcowa
Zadanie zadania domowego
Określić jaki dzień i godzina będzie za 125 godzin?
Zadanie domowe dla chętnych
Przygotuj referat na temat czasu np. jak dawniej mierzono czas, na temat kalendarza, roku przystępnego, kalendarza stuletniego itp.
DYREKTOR FIRMY/LEKARZ
1
|
6.00
|
|
2
|
7.00
|
|
3
|
8.00
|
|
4
|
9.00
|
|
5
|
10.00
|
|
6
|
11.00
|
|
7
|
12.00
|
|
8
|
13.00
|
|
9
|
14.00
|
|
10
|
15.00
|
|
11
|
16.00
|
|
12
|
17.00
|
|
13
|
18.00
|
|
14
|
19.00
|
|
15
|
20.00
|
|
16
|
21.00
|
|
UCZEŃ / NAUCZYCIEL
1
|
6.00
|
|
2
|
7.00
|
|
3
|
8.00-8.45
|
|
4
|
8.50-9.35
|
|
5
|
9.45-10.30
|
|
6
|
10.50-11.35
|
|
7
|
11.45-12.30
|
|
8
|
12.35-13.20
|
|
9
|
14.00
|
|
10
|
15.00
|
|
11
|
16.00
|
|
12
|
17.00
|
|
13
|
18.00
|
|
14
|
19.00
|
|
15
|
20.00
|
|
16
|
21.00
|
|
Beata Molenda- Sierzchuła